7.7.2016

"על הבמה" - דרמה ﬠם אסף פניאל. חלק 1 - פנטומימה

על הבמה
דרמה ﬠם אסף פניאל - שחקן ומטפל בפסיכודרמה ב"קבוצת אראל"

חלק 1 - פנטומימה

ברוכים הבאים לכל המשתתפים בחוג הדרמה שלנו! שמי אסף פני-אל ואתם אולי מכירים אותי מהתפקיד שלי בתור הילד 'מולי' בתכנית של 'אסי וטוביה' ב'ערוץ מאיר'. משם גם אני מכיר אתכם, אני תמיד רואה אתכם יושבים מול המחשב ובוהים בי J. אז מה, גם אתם רוצים להיות שחקנים, הא?
דעו לכם, לא רק מי שרוצה להיות שחקן מגיע ללמוד משחק. תאטרון הוא דבר נפלא שעוזר לכל אדם לפתח את הדמיון והיצירתיות, לבטא את עצמו בצורה טובה יותר ולהגביר את הבטחון העצמי שלו.

שפת גוף
בתאטרון, עבודה עם שפת הגוף נקראת "פנטומימה". אם היינו עולים על הבמה ורק מדברים ומדברים ומדברים כמו בהרצאה- חוץ מזה שכולם היו נרדמים, זה גם לא היה משכנע. הגוף חייב להיות חלק ממה שאנחנו רוצים להציג על הבמה. הגוף חייב להראות את מה שאנחנו מרגישים.

פעם אחת הגעתי להצטלם לסרט. כשהגעתי, גיליתי שני דברים מפתיעים - אחד שימח אותי מאוד ואחד העציב אותו מאוד: מה ששימח אותי היה ששחקן מאוד מפורסם, ששיחק בכמה תכניות טלויזיה, הגיע לשחק איתי בסרט! מה שהעציב אותי מאוד היה שהבמאי הסביר לי שאני משחק דמות של אילם- אדם שלא יכול לדבר! איזו אכזבה...יש שחקנים שסופרים כמה מילים הם קיבלו להגיד... ולי היו אפס!

אחרי כמה חודשים, היה הסרט מוכן וקיבלתי טלפון מהבמאי. לא תאמינו מה הוא אמר: אסף, אני רוצה להגיד לך שהסצינה (פרק, בלשון הסרטים) שהשתתפת בה הייתה המוצלחת ביותר! אמנם לא דיברת, אבל הפנטומימה שעשית - הפרצופים, התנועות והאנרגיה - היו טובים יותר ובולטים מהדיבורים של השחקן המפורסם!

אז היום ננסה לשכלל קצת את השפה של הגוף שלנו בעזרת כמה תרגילים:

הערה חשובה: אני ממליץ לעשות את כל התרגילים בזוגות או בקבוצה. אפשר למשל להיפגש בהפסקה עם כמה חברים ולבצע את התרגילים איתם או עם המשפחה בשולחן שבת. מובטחת לכם חוויה בלתי נשכחת!

תרגיל 1: מתנה
שבו במעגל. הראשון שמתחיל מוציא בפנטומימה קופסא בלתי נראית מתחת לכיסא. הוא פותח את הקופסא ומוציא משם מתנה שהוא רוצה לתת למישהו אחר שיושב במעגל. בלי מילים, הוא מראה לנו מהי המתנה ואז נותן אותה לחבר. החבר, מקבל את המתנה ומשתמש בה. כשהמקבל מסיים, הוא מוציא קופסא מתחת לכיסא ומוציא משם מתנה... וכך ממשיכים.
דוגמאות למתנות: פרח, עוגה, בלון, מכונית, כלבלב, פלאפון, חרב וכו'.

תרגיל 2: מה הוא עושה?!
כולם עומדים במעגל. אחד מחליט להיכנס לאמצע ומתחיל לעשות משהו בפנטומימה. כל מי שקולט מה הוא עושה- נכנס למעגל ומצטרף אליו.
דוגמאות לפעולות: לבנות בית, לנגן בתזמורת, לטעת עצים, לנהוג באוטובוס.

תרגיל 3: מילים הופכות לתמונות

מצד ימין של הבמה עומד המספר. הוא מתחיל לספר סיפור (סיפור מוכר כמו כיפה אדומה או סתם המצאה). מצד שמאל עומד הפנטומימאי. כל דבר שקורה בסיפור- הפנטומימאי מציג אותו בלי מילים. תרגיל כייפי ומצחיק! אפשר להציג אותו בפני הכיתה או המשפחה.



"על הבמה" - דרמה ﬠם אסף פניאל. חלק 2 - חיקויים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה