22.2.2015

רעיונות להצגות קצרות לילדים - חלק א

ההצגות שלהלן הוכיחו את עצמן (מאוד!) בגני הילדים בהם אני עובד.
בהצגות הללו השתמשתי בבובות עינים (שקניתי מאושרי מיימון, כמו שהיו לנאפו), בצבעים צהוב ("משמש", הילד, הגיבור הראשי, אוהב פסטוקים), אדום ("פלפל הפיל", ילד, חבר של משמש, טוב לב), ירוק ("סופר על", מבוגר, יודע לעוף, ואוהב לעזור למשמש) וכחול (נוסבוים, גדול ממשמש, לא תמיד נחמד, קצת מתנשא).


מה שאני מפרסם פה, אלה התקצירים שכתבתי לעצמי, אבל עם קצת דמיון אפשר לקחת מהרעיונות האלה הרבה (כמובן שניתן לשנות לפי הצורך והעניין). מזכיר: אני מאפשר שימוש שאינו למטרות רווח בלבד. לכל שימוש שיש רווח בצידו, אני מבקש לשאול אותי בצורה אישית. יצחק.

הצגה א.
נושא: הוו מתונים בדין - לא למהר להאשים אחרים, לבדוק קודם.

משמש עצוב. הוא ידע את כל התשובות וקיבל מאבא 5 פיסטוקים. הוא שם על אדן החלון והם נעלמו. הוא חושד בנוסבוים, שנכנס לחדר עם תיק וכנראה שם את הפיסטוקים בתיק.- אולי הם נפלו על הרצפה, או לחצר? למה ישר להאשים? – בדקתי ולא מצאתי.
נוסבוים מגיע, מה שלומך משמש? משמש מתנפל עליו – אתה עוד שואל מה שלומי?
(מה הילדים אומרים? מי צודק?)
משמש: אז תפתח את התיק!
נוסבוים: לא רוצה! יש לי זבובים בתיק, והם יברחו. כן, שמרתי אותם בשביל הנחש שלי.
משמש: אתה משקר! תפתח את התיק.
נוסבוים פותח והזבובים בורחים. משמש מצטער אבל מבקש לבדוק. הוא מסתכל ומוצא פיסטוקים. – אמא שלי הביאה לי. לך היו 5 ולי יש 4! – זה בגלל שאכלת אחד!

(הילדים משכנעים את משמש לבדוק שוב) משמש חוזר מבוייש - סליחה. – מצאת על הרצפה? – לא.. מצאת בחצר? – לא. 2 אפשרויות 1. מצאתי קליפות ונזכרתי שאני אכלתי... 2.זה על העץ... עורב לקח את זה לקן שלו. סופר-על מחלץ אותם...

הצגה ב.
נושא: וקנה לך חבר. איך מוצאים חברים חדשים?

משמש מחכה לפלפל. הוא מתקשר אליו, ופלפל אומר שהוא צריך ללכת לרופא שינים. משמש רוצה לשחק עם מישהו, אז הוא הולך לנוסבוים. לנוסבוים כואבת הרגל והוא חייב לנוח. משמש לא יודע עם מי לשחק (עם הרופא שיניים?), ונוסבוים שואל אותו אם יש לו עוד חברים. משמש אומר שהוא תמיד נמצא עם פלפל, ולא משחק עם חברים. נוסבוים מציע שימצא לו חבר חדש. אבל יש הרבה ילדים, איך הוא יבחר חבר? נוסבוים: תבחר את מי שיש לו את השיניים הלבנות ביותר! הגבוה ביותר! משמש: מה זה משנה הגובה או באיזה צבע השיניים? (מתייעץ עם הילדים) ילד טוב, שאוהב לעזור, וחכם ונחמד... יש מישהו כזה, קוראים לו צ'ופס. אבל אם הוא לא ירצה להיות חבר שלי? –תן לו מתנה. כן! יש לי פה פיסטוקים... לא, אותם אני אשאיר לעצמי. אבל יש לי גם מלא בוטנים, אני לא אוהב אותם, אז אולי אני אתן לו אותם? להביא לו את הפיסטוקים? טוב. משמש מגיע לצ'ופס ומציע לו להיות חברים. צ'ופס לא אוהב פיסטוקים. הוא אוהב רק בוטנים. משמש מביא לו, והם נהיים חברים. משמש מודה לילדים שעזרו לו לקנות לו חבר.

הצגה ג.
נושא: אוהב שלום ורודף שלום.

אמא של משמש מרשה לו להזמין 2 חברים הביתה. הוא הולך לפלפל אבל פלפל לא רוצה לבוא אם נוסבוים יבוא. כי נוסבוים דחף אותו בגן. משמש הולך לנוסבוים ונוסבוים גם לא רוצה לבוא אם פלפל מגיע, כי הוא זרק עליו חול בחצר. משמש מבין שאף אחד לא יבוא והוא עצוב, ומסכים לשמוע סיפור.


משמש אומר שזה היה סיפור יפה, אבל מה הוא יעשה עכשיו? הילדים מציעים לו להשלים בין החברים. הוא הולך לפלפל ומספר לו שהוא ראה בכניסה לבית של נוסבוים שלוליות של דמעות... וכן לנוסבוים, ובסוף משלימים. (מתחילים לריב מי יותר מצטער ומי ביקש סליחה קודם...)

הצגה ד.
נושא: איך פותרים בעיות ומרבים שלום.

נוסבוים בונה מגדל מכוסות, אבל המגדל כל הזמן מתפרק. הוא מוצא ממרח פיסטוקים ומדביק בעזרתו. ממילא בטח אף אחד לא צריך. בסוף הוא נזכר שזה של משמש. הוא מצטער ויוצא לקנות חדש. משמש נכנס ומחפש את הממרח.. הוא מגלה את הכובע והבקבוק של נוסבוים ומבין מה קרה. הוא כועס ורוצה להחזיר לנוסבוים, לשים לו מלח בבקבוק, או למרוח לו גבינה בכובע...אבל הילדים/או המפעיל, עוצרים אותו ואומרים לו לדמיין מה יקרה הלאה ולאן יכולה להגיע המריבה. הוא עוצר ויוצא. נוסבוים נכנס, שם את הכובע על הראש, שותה מהבקבוק, ושם את הממרח החדש במקום הגמור. משמש נכנס, רוצה לכעוס אבל עוצר את עצמו. ושואל בנחת איפה הממרח...

הצגה ד.
נושא: אמור מעט ועשה הרבה.

משמש וסופר-על – משמש מבקש מסופר-על שיקנה לו גלידה עם סוכריות. סופר-על צריך לסדר את הבית. משמש מבטיח שיעשה הכל במקומו – יתלה כלים וישטוף כביסה… אחרי שסופר-על יוצא, משמש רואה מה צריך לעשות ומתייאש, ובסוף שוטף רק כפית 1. סופר-על מגיע ומתאכזב, ומלמד אותו את המשנה "שמאי אומר...אמור מעט ועשה הרבה..." סופר-על מגלה ששכח להביא סוכריות, ומשמש אומר שבינתים הוא ישטוף עוד כפית, אך לבסוף מצליח לשטוף את כל הכלים שבכיור...

הצגה ה.
נושא: הכנסת אורחים.

משמש רוצה להכין פנקייק. אבל אז מגיע נוסבוים. משמש רוצה להפטר ממנו, אבל כשהוא הולך בכעס הוא אומר שהוא ילך להכין פנקייקים. משמש מבין שכדאי לו לדעת איך מכינים והוא מנסה לבקש מנוסבוים שישאר, אבל נוסבוים נעלב, והולך הביתה. הוא הולך לבקש סליחה ונוסבוים שעסוק עם הפנקייקים עוצר הכל ומתפנה לקבל את האורח. הם משלימים ומשמש מקבל על עצמו לקבל אורחים בסבר פנים יפות.

הצגה ו.
נושא: יהי ממון חברך חביב עליך כשלך

משמש מראה לילדים שני טושים: החום שלו והירוק של פלפל. מה אפשר לצייר בחום? עץ... אבל צריך גם עלים ירוקים. אדמה... אבל צריך דשא ירוק. להשתמש בירוק של פלפל? לא לקחת בלי רשות? טוב. אז בינתים אני אשחק בכדור דמיוני. זורק... ותופס. זורק... ותופס. רוצים שאני אזרוק ממש גבוה? זורק... ונתקע בעץ דמיוני. מנסה לטפס ולא מצליח. חושב על רעיון – לזרוק טוש על הכדור כדי שיפול. רוצה לקחת את הטוש של פלפל. הילדים: את שלך! מה? את שלי? מה פתאום! יכול לקרות לו משהו, הוא יכול להשבר! ואולי גם הוא יתקע! מתגבר ולא זורק. פלפל מגיע, ומשמש מספר לו שהילדים הצילו לו את הטוש... פלפל חושב  על רעיון – מחברים את שני הטושים ומורידים את הכדור. ותודה למשמש ששמר על הטוש כמו שהיה שומר על שלו.



תגובה 1: